Aktualności, Z miasta|

Dlaczego należy usunąć azbest?

Azbest jest zaliczany do substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska i zdrowia ludzkiego. Ma udowodnione działanie chorobotwórcze – włókna azbestowe, niewidzialne gołym okiem, wdychane z powietrzem do płuc, stanowią ryzyko poważnych chorób układu oddechowego, szczególnie u osób zawodowo narażonych na pył azbestowy.

Co należy zrobić w pierwszej kolejności?

Właściciel każdego gospodarstwa ma obowiązek sprawdzić czy na jego terenie znajdują się wyroby azbestowe oraz dokonać oceny ich stanu technicznego. Wyniki inwentaryzacji powinny służyć do sporządzenia „Informacji o wyrobach zawierających azbest” przedkładanej do Urzędu Miejskiego w terminie do 31 stycznia każdego roku. Wyroby azbestowe, które zostaną zakwalifikowane do wymiany należy usunąć. Azbest dobrze zabezpieczony i nieuszkodzony może być bezpiecznie użytkowany do momentu kolejnej kontroli. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wszystkie wyroby zawierające azbest muszą być usunięte do 2032 roku.

Nie usuwaj azbestu samodzielnie

Jeżeli musisz usunąć wyroby azbestowe ze swojego gospodarstwa, pamiętaj, że może tego dokonać tylko specjalistyczna firma, która posiada uprawnienia, odpowiedni sprzęt i przeszkolonych pracowników. Tylko taka firma może prawidłowo wykonać prace związane z azbestem bez narażenia na niebezpieczeństwo Ciebie, Twoich bliskich i sąsiadów. Zgodnie z przepisami właściciel nieruchomości powinien również dokonać zgłoszenia robót budowlanych polegających na usunięciu azbestu w odpowiednim Wydziale Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

Wsparcie finansowe

Co roku Gmina Miasta Jaworzna ogłasza nabór wniosków na demontaż, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest i wyznacza termin ich składania (zwykle pierwszy kwartał roku). Od 2018 r. usługa jest realizowana przy wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach i bez udziału środków finansowych właścicieli nieruchomości. Decydując się na dofinansowanie masz pewność, że wybrana przez Gminę firma wykona usługę zgodnie z obowiązującymi przepisami, a odpady azbestowe trafią na legalne składowisko odpadów niebezpiecznych.

Gdzie można uzyskać informacje?

Szczegółowe informacje w zakresie dofinansowania do usuwania azbestu można uzyskać w Biurze Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Jaworznie pod nr tel. 32 618 16 75.

W sprawie zgłoszenia robót budowlanych związanych ze zmianą pokrycia dachowego z azbestu/rozbiórką budynku z azbestem informacje można uzyskać w Wydziale Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego w Jaworznie pod nr tel. 32 618 16 42.

Comments are closed.