Aktualności, Z miasta|

Pracownicy Urzędu Miejskiego w Jaworznie rozpoczynają kontrole posiadania umów na odbieranie odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych. Obejmą one wyłącznie właścicieli nieruchomości, których nie obejmuje tzw. system gminny.

Działania te związane są z ubiegłoroczną nowelizacją ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadziła obowiązek kontrolowania co najmniej raz na dwa lata, posiadania umów na odbieranie odpadów komunalnych, zgodności ich postanowień z wymaganiami określonymi m.in. w regulaminie utrzymania czystości i porządku oraz dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Ręka wrzucająca czarny worek do kosza na śmieci

Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, zalicza się m.in. budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe, lokale handlowe, usługowe, gastronomiczne, zakłady rzemieślnicze, produkcyjne, targowiska, cmentarze itp.

W trakcie kontroli właściciel takiej nieruchomości zobowiązany będzie do okazania:

  1. umowy na odbiór odpadów komunalnych zawartej z wybranym przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne wpisanym do Rejestru działalności regulowanej prowadzonym przez Prezydenta Miasta Jaworzna,
  2. dowodów potwierdzających uiszczanie opłat za te usługi w 2022 i 2023 r. (rachunki, faktury).

Kontrole prowadzone będą przez upoważnionych pracowników Biura Gospodarki Komunalnej oraz Straży Miejskiej. Będą to kontrole prowadzone zarówno w terenie, jak i korespondencyjnie.

Do właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne wysłane zostaną wezwania o konieczności przedłożenia wymienionych wyżej dokumentów. Dlatego też prosimy o przygotowanie odpowiednich dokumentów celem ich okazania we wskazanym w wezwaniu terminie.

Informujemy również, że właściciele nieruchomości, którzy do tej pory nie mają umów na odbieranie odpadów komunalnych powinni niezwłocznie je zawrzeć. Prosimy również zwrócić uwagę, czy umowa na odbiór odpadów komunalnych pozwala na wywiązanie się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów (umowa musi gwarantować odbieranie wszystkich frakcji odpadów komunalnych). Uchylanie się od wymienionych powyżej obowiązków skutkować będzie ukaraniem właściciela nieruchomości karą grzywny i postępowaniem w sprawie zlecenia wywozu zastępczego w oparciu o górne stawki opłat.

Szczegółowe informacje dot. kontroli umów na odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jaworznie w zakładce: Kontrole umów na odbieranie odpadów komunalnych.

Wykaz przedsiębiorców wpisanych do Rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzonego przez Prezydenta Miasta Jaworzna.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jaworzna.

Comments are closed.