Przypominamy, że do 30 czerwca 2022 r. właściciele lub zarządcy budynków zobligowani są do złożenia deklaracji dotyczącej tego, czym ogrzewane są obiekty. Deklaracje najłatwiej i najszybciej można wypełnić on-line lub w wersji papierowej w biurze podawczym Urzędu Miejskiego w Jaworznie.
Każdy właściciel lub zarządca budynku ma obowiązek złożyć deklarację z informacją o zainstalowanym źródle ciepła i spalania paliw do 1 MW.
Kto składa deklarację?
Właściciel/ zarządca budynku, który jest zasilany przez źródło ciepła lub spalania paliw do
1 MW, np. piec, miejska sieć ciepłownicza, pompa ciepła etc.
Jak można złożyć deklarację?
Deklarację można złożyć elektronicznie lub w wersji papierowej – osobiście we właściwym dla miejsca budynku Urzędzie Miasta/ Gminy lub wysyłając listem.
Czego potrzebuję, żeby złożyć deklarację przez Internet?
Profilu zaufanego, podpisu elektronicznego albo e-dowodu.
Jak złożyć deklarację przez Internet?
Wejdź na stronę www.zone.gunb.gov.pl, naciśnij na stronie głównej > złóż deklarację< – wypełnij ją i wyślij.
Ile mam czasu na złożenie deklaracji?
Deklarację, która dotyczy źródła ciepła i spalania paliw, które zostało kiedykolwiek uruchomione przed 1 lipca należy złożyć w terminie 12 miesięcy.
Dla nowego źródła ciepła, które zostało uruchomione po 1 lipca, deklarację należy złożyć w terminie 14 dni.
Czy złożenie deklaracji jest obowiązkowe?
Tak, każdy właściciel/zarządca ma obowiązek złożyć deklarację.
W jakim celu te informacje są zbierane?
Celem zbierania informacji o budynkach jest stworzenie kompletnej bazy danych, na podstawie których gmina będzie mogła kreować politykę walki ze smogiem. Celem stworzenia centralnej bazy (tj. CEEB – Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków) jest poprawa jakości powietrza – likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku. W bazie znajdą się docelowo wszystkie budynki, które posiadają źródło ciepła o mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Rodzaje deklaracji:
- formularz A – należy wypełnić dla budynków i lokali mieszkalnych
- formularz B – należy wypełnić dla budynków i lokali niemieszkalnych
Sposób złożenia deklaracji:
- elektronicznie, przez stronę http://www.zone.gunb.gov.pl/, wykorzystując do tego profil zaufany, e-dowód albo podpis kwalifikowany,
- w wersji papierowej, składając ją osobiście w Urzędzie Miejskim w Jaworznie ul. Grunwaldzka 33, albo wysyłając ją tradycyjnie pocztą na adres Urzędu.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2021 r. poz. 554 z zm.)
Dowiesz się więcej na: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq