O kondycję można dbać przez cały rok, ale zimą wielu z nas przychodzi to trudniej. Czy jest na to jakaś sprawdzona recepta? Według Patrycji Włodarczyk, naszej utytułowanej mistrzyni, zima nie jest wymówką od codziennego treningu. – Organizm zahartowany zimą jest mocniejszy przez cały rok. Zaawansowanym biegaczom proponuję, by nie zwalniali tempa. Zima to okres, kiedy od szybkości ważniejsza jest siła i sprawność. Dla tych, którzy zaczęli swoją przygodę z bieganiem, proponuję marszobiegi. Pamiętajmy, że bieg daje też wiele energii i spokój w codziennym życiu, sprawia, że w organizmie uruchomiają się endorfiny, które dają nam poczucie siły i zadowolenia – mówi Patrycja Włodarczyk. Alternatywą dla ćwiczeń na dworze może być siłownia, a nawet własne cztery kąty. Treningi domowe na rowerku stacjonarnym to dobra opcja dla ciepłolubnych.  W okresie zimowym pamiętajmy o stosownym stroju sportowym. Nie wolno jednak przegrzać organizmu. Na rynku jest bardzo dużo odzieży termoaktywnej, także w przystępnych cenach. – Nie trzeba ubierać się na tzw. cebulkę, ponieważ nasz organizm szybko dostosowuje się do warunków zewnętrznych – dodaje Patrycja.

Dieta aktywnych

Zimowa dieta jest bardzo ważna. Ciepłe posiłki i warzywa to podstawa. Do ciepłej herbaty dodajmy rozgrzewające przyprawy takie jak imbir i cynamon, nie zapomnijmy też o cytrynie. Dla zdrowia jedzmy orzechy, które są bogate w witaminy i cynk. W zimie polecane są również kiszonki, ze względu na bogactwo witamin. W dodatku są niskokaloryczne!

Nie zapomnij o wodzie

Jeśli chodzi o nawadnianie, zarówno w lecie jak i w zimie jest ono obowiązkowe. Patrycja Włodarczyk, w okresie zimowym, zamiast napojów izotonicznych, skłania się ku piciu ciepłej wody z cytryną i miodem. Sami sprawdźcie, czy to działa.

Jak przygotować się  do zimowych treningów?

Oto niezbędnik zimowego biegacza wg Patrycji Włodarczyk: rękawiczki, odzież termoaktywna, izolacyjne wkładki do butów, opaska na uszy lub czapka, ochronna pomadka do ust, krem z filtrem ochronnym, szalik bądź tzw. komin, odpowiednie odblaski, które zapewnią naszą widoczność na trasie.

5 kroków

  • Zanim wyjdziesz zimą pobiegać, skorzystaj z rad mistrzyni:
  • zaplanuj trasę i czas treningu, biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne,
  • wybierz odpowiednią odzież,
  • weź ze sobą baton energetyczny, banan lub żel energetyczny, a także odpowiednio nawodnij się przed biegiem oraz zaopatrz w pełny bidon,
  • naładuj telefon i dla swojego bezpieczeństwa miej go przy sobie (pamiętaj, bateria w ziemie trzyma krócej!),
  • zrób w domu krótką rozgrzewkę.