Krótkimi przedstawieniami teatralnymi zakończyły się w miniony wtorek czterodniowe warsztaty w ramach projektu edukacyjnego dla nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych oraz instruktorów teatralnych, „Pisklaki w reflektorach”. Projekt zainicjowany został przez Barbarę Wójcik-Wiktorowicz, a koordynowany był przez Katarzynę Pokutę, instruktorki CK Teatru Sztuk. I to właśnie w budynku przy ul. Mickiewicza 2 odbyły się zarówno zajęcia, jak i pokazy krótkich form, przygotowanych przez dziecięce grupy teatralne, prowadzone przez uczestniczki warsztatów. – W „Pisklakach w reflektorach” chodzi nam o rozwój, to co się dopiero wykluwa ze skorupki i rozwija. Myślimy tu o przedszkolakach i dzieciach klas od 1 do 3. Pomysł na zorganizowanie warsztatów wynika ewidentnie z potrzeby. Sama jako instruktor nie doświadczyłam tu podobnych warsztatów mogących podnosić kompetencje. A skoro nauczyciele mają lokalnie mało możliwości spotkania z doświadczonymi instruktorami teatralnymi, pomyślałam, że uruchomię swoje kontakty, które nagromadziły się przez lata pracy i wyjazdów. Zamarzyłam, żebyśmy się mogli tymi informacjami dzielić w lokalnym środowisku – wyjaśnia Barbara Wójcik-Wiktorowicz. Do Jaworzna udało się sprowadzić trzy doświadczone instruktorki: Monikę Tomczyk, Elżbietę Łągwę- -Szelągowską i Izabelę Karwot, których celem było m.in. Ukazanie różnych metod pracy z dziećmi, żeby w efekie móc stworzyć z nimi spektakl teatralny. – Bardzo dobrze nam się współpracowało, ponieważ panie były niesamowicie teatralne, otwarte. Czasem wystarczyło parę słów, żeby zrozumiały, o co chodzi, a w większości wychodziły nawet z inicjatywą. Kiedy ustaliłyśmy zasady, powiedziałam, jaka to metoda, wyglądało na to, że one już wiedzą, co mają robić. Ale to nie było na skróty, tylko wynikało z ich zdobytej wcześniej wiedzy, którą pewnie na co dzień wykorzystują w swojej pracy. A nie jest to regułą – mówi Elżbieta Łągwa-Szelągowska z Miejskiego Ośrodka Kultury w Piotrkowie Trybunalskim, która prowadziła w zeszły czwartek zajęcia „Chórek poezji” z autorskiej metody pracy nad tekstem poetyckim. – Dla mnie, jako nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej udział w tym projekcie daje zupełnie nowe spojrzenie na pracę z dzieckiem pod kątem tworzenia przedstawień teatralnych. Wprowadza bardzo dobre, innowacyjne rozwiązania. Myślę, ze dzieciaki ogromnie na tym skorzystają i będą bardzo zadowolone. Jestem bardzo mile zaskoczona, że zostałam do tych warsztatów zaproszona. Nawet nie zdawałam sobie sprawy, że to odkryje nowe pokłady możliwości i energii, które na pewno przełożę na pracę z dziećmi – mówi Monika Michael z Zespołu Szkolno- -Przedszkolnego nr 1 w Jaworznie, uczestniczka warsztatów Projekt „Pisklaki w reflektorach” został sfinansowany ze środków Regionalnego Instytutu Kultury w Katowicach.