Już nie musisz umawiać się z inkasentem. Dzwonić do firmy wodociągowej, by podać stan wodomierza. W Jaworznie wszystko dzieje się automatycznie, drogą radiową. A rachunki przesyłane są pocztą lub mailowo.

Jak każda branża, także branża wodociągowa rozwija się i korzysta z technologicznych nowinek. Pojawiają się nowe rozwiązania, które firmy w nowatorski sposób zaczynają wdrażać. MPWiK Jaworzno jako pierwsze, a zarazem nieliczne przedsiębiorstwo wodociągowe w kraju, może pochwalić się faktem, zamontowania na wszystkich głównych punktach poboru wody, wodomierzy z modułem do ich radiowego odczytu. Takich punktów jest w Jaworznie ponad 15 000. Do tego należy doliczyć podliczniki oraz wodomierze ogrodowe w ilości blisko 1000 sztuk. Wdrożenie sytemu rozpoczęło się w 2005 roku. Od tego czasu firma sukcesywnie zabezpieczała środki na montaż wodomierzy o podwyższonej klasie metrologicznej. Następnie na nowe liczniki zakładane były moduły radiowe. Dzięki takiej taktyce, każdego roku liczba odbiorców wyposażonych w radiowe odczyty rosła, by w końcu uzyskać skale bliską 100%.

Założenia były takie, aby system, umożliwiał zdalny i wiarygodny odczyt liczników, nawet
w najmniej do tego sprzyjających warunkach. Bezprzewodowy terminal odczytowy
po prawidłowej konfiguracji może dokonać odczytu wodomierza w przeciągu 30 sekund
z odległości 80 metrów – tłumaczy rzecznik MPWiK Sławomir Grucel.

Podstawę systemu stanowią wspomniane moduły komunikacyjne instalowane bezpośrednio
na wodomierzu, wodomierz, terminal oraz oprogramowanie komputerowe. Układ elektroniczny znajdujący się w module odnotowuje fakt przemieszczania się wskazówek na liczniku. Na tej podstawie rejestrowana jest informacja na temat kierunku obrotu, zużycia wody, kierunku jej przepływu, wycieków i ewentualnego uszkodzenia wodomierza. Zebrane drogą radiową informacje, gromadzone są w terminalu, a następnie w siedzibie Spółki zostają przeanalizowane i wygenerowana zostaje faktura VAT.

Jeśli warunki tego wymagają wodomierze wraz z modułami radiowymi mogą pracować przy całkowitym zanurzeniu w wodzie. System należy także docenić za wpływ na poprawę bezpieczeństwa pracowników firmy wodociągowej oraz za oszczędność czasu. Dzięki rozwiązaniom odczyt dokonywany jest zdalnie o dowolnej porze dnia. Przedstawiciele wodociągów nie muszą już specjalnie umawiać się z klientami na spisanie stanu licznika.
Obecnie koszt za rozliczenie, a tym samym za odczyt, obsługę i utrzymanie systemu wynosi 2,33 zł brutto. To kwota, która od kilu lat nie uległa zmianie. Jednak mieszkaniec sam może ją obniżyć. Wystarczy zarejestrować się w systemie e-BOK i zadeklarować chęć otrzymywania rachunku drogą mailową tzw. e-faktury. W tym momencie, stawka za rozliczenie zostanie mu obniżona z 2,33 zł brutto do 1,00 zł brutto.