Wieść o planowanej w Jaworznie budowie testowej tuby hyperloopa – super szybkiego pociągu, który osiągnie prędkość nawet 1223 km na godzinę wywołała wielkie poruszenie.

Przypomnijmy. 28 czerwca 2017 r. w Miejskiej Bibliotece Publicznej uroczyście podpisano list intencyjny w tej sprawie. Tymczasem firma EuroLoop zajmująca się badaniem i budową tego środka transportu poinformowała o podpisanym w Krakowie porozumieniu o współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą reprezentowaną przez prorektora ds. współpracy prof. dr hab. inż. Jerzego Lisa.

Wybór tej uczelni był oczywisty, gdyż AGH jest uznanym w międzynarodowym środowisku naukowym uniwersytetem, prowadzącym działalność badawczą i edukacyjną w zakresie nauk ścisłych stanowiących podstawę rozwoju nauk stosowanych. Poza tym uczelnia wspiera wszelkie działania mające na celu tworzenie silnych, różnych zespołów badawczych, nawet międzynarodowych. Prowadząc badania na wysokim światowym poziomie, w różnych dziedzinach i dyscyplinach naukowych, zapewnia wysoki poziom kształcenia i rozwoju kadry – tłumaczy Piotr Krzemiński, z firmy EuroLoop.

Zespół ekspertów uczelni, po zapoznaniu się z koncepcją projektu B+R EuroLoop, uznał, że projekt charakteryzuje wysoki stopień innowacyjności i wdrożenie go może być przełomowym wydarzeniem dla branży transportowej. Specjaliści pracujący nad projektem oraz eksperci z AGH zadeklarowali zamiar współpracy w zakresie badań podstawowych i fundamentalnych technologii, badań materiałowych i wibroakustycznych dla komponentów hyperloopa, badań nad wykorzystaniem tuneli, rozwoju automatyzacji w logistyce dla tego przełomowego środka transportu. W tym celu powołane zostaną zespoły: realizacji grantów, projektów, publikowania rezultatów badań, organizacji szkoleń, praktyk studenckich i pracowników naukowych.

Do grona partnerów firmy EuroLoop dołączyło także Akademickie Centrum Komputerowe CYFRONET AGH, które dysponuje najpotężniejszym w środkowej Europie klastrem obliczeniowym „Prometheus”. Jego teoretyczna moc obliczeniowa wynosi 2,4 biliarda operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę!

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, to już w 2020 roku będziemy mogli być świadkami pierwszych prób testowych hyperloopa w tubie wybudowanej na trasie dawnej linii kolejowej między Gigantem a Szczakową.

Wizualizacja EuroLoop Porównanie prędkości

Hyperloop – super szybki pociąg, coś na kształt kapsuły, wymyślony przez amerykańskiego wizjonera Elona Muska. Miałby poruszać się w stalowym tunelu, wewnątrz którego ciśnienie byłoby rozrzedzone, zbliżone do panującego na wysokości 10 km. Wyeliminowanie powietrza, które stanowi podczas drogi opór i pochłania ogromną ilość energii, przełożyłoby się na zwiększenie szybkości kapsuły, która rozpędzi się nawet do 1223 km/h. Ma się ona poruszać bez kontaktu z podłożem, wykorzystując magnetyczną lewitację. Kiedy w 2015 r. firma SpaceX, stworzona przez Elona Muska, ogłosiła konkurs na zbudowanie kapsuły, zgłosiło się 1200 drużyn z całego świata. Wśród pięciu najlepszych projektów znalazł się pomysł polskiego inżyniera Marka Gutta-Mostowego, prezesa formy EuroLoop. Firma szukała odpowiedniego miejsca, gdzie wybudowałaby tunel i kapsułę. Taki testowy odcinek powstanie właśnie w Jaworznie. Na razie firma EuroLoop chce się skoncentrować na testowaniu technologii hiperloopa do przewozu towarów na krótkich odcinkach.

Ewa Szpak/Puls Jaworzna

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułTak, stawiamy na sport
Następny artykułWodny plac tuż-tuż