Najwyższy czas wyjąć rower z piwnicy albo zastanowić się nad jego kupnem. W Jaworznie jest sporo tras rowerowych, powstaje autostrada dla cyklistów, wkrótce rowerowy zawrót głowy związany z jaworznickim etapem Tour de Pologne. Przesiadka na ten najbardziej ekonomiczny i ekologiczny środek transportu staje się modnym znakiem czasu.

Jaki rower wybrać?

W hipermarketach można kupić kompletny, nowy egzemplarz za mniej niż 400 zł. Czy warto decydować się na takie modele? – Jestem zdania, że lepiej kupić używany rower lepszej klasy, niż w markecie. Chyba, że chodzi o market typowo sportowy – twierdzi Konrad Leyko, zawodnik rajdów rowerowych, głównie górskich i na orientację. Powinniśmy się też zastanowić, jaki rodzaj roweru wybrać. Najbardziej uniwersalne są rowery górskie, które stosunkowo łatwo dostosować do warunków miejskich, a ze względu na konstrukcję, nie zawiodą również w trudniejszym terenie. Takie rowery są jednak mniej wydajne na szosie, chociaż na codzienne dojazdy do pracy wystarczą. Możemy wybrać rower typowo miejski, jednak te często nie są wyposażone w przerzutki, co w naszym mieście, ze względu na ukształtowanie terenu, może być mocno uciążliwe. Niejako połączeniem roweru miejskiego i górskiego jest sprzęt trekkingowy (bądź crossowy). Takie rowery są jednak trochę droższe, a ich konstrukcje stanowią pewien kompromis między właściwościami terenowymi, a drogowymi i miejskimi.

Co oprócz roweru?

Niezbędny jest kask, warto zaopatrzyć się w rękawice i spodnie rowerowe. Jeśli chcemy jeździć częściej i w różnych warunkach, należy rozejrzeć się za pełnym ubiorem rowerowym: koszulką, kurtką, bielizną termoaktywną
– wyjaśnia Konrad Leyko. – Tu, tak jak w wypadku samego roweru, również warto poszukać jakościowo lepszych elementów. Oprócz ubrania dobrze zaopatrzyć się w bidon, plecak, pompkę, podstawowe narzędzia. Bardzo ważne jest oświetlenie naszego roweru i dzwonek albo inny sygnał dźwiękowy. – Na bezpieczeństwie nie należy oszczędzać. Przed trasą warto się rozgrzać, chociaż rekreacyjna jazda nie generuje bardzo dużych obciążeń dla organizmu, to dzięki temu efektywność pedałowania jest większa – dodaje rowerzysta.

Gdzie jechać?

W Jaworznie na brak tras rowerowych nie można narzekać. Trwają prace nad budową Velostrady, więc niedługo nie tylko rekreacyjna jazda będzie dawała frajdę. Również codzienne dojazdy do pracy sprawią przyjemność. Jeśli jednak planujemy wybrać się na dłuższe wycieczki, warto sprawdzić harmonogram wyjazdów grupy Team Jaworzno. – Sezon rozpoczynamy oficjalnie 1 kwietnia. O 15.00 wyruszamy z Rynku do Lipowca, na zamek. Będzie to wyjazd dla całych rodzin, rekreacyjny, zapraszamy więc wszystkich chętnych – mówi Grzegorz Oleksiak, jeden z założycieli grupy. – Podobne wycieczki zorganizujemy 15 kwietnia do Rabsztyna i 29 kwietnia do Tenczynka. 8 kwietnia będziemy jeździć po Jeziorkach, razem z Klubem MCKiS Kasztan. Oprócz tego cały cykl imprez Night Biking, nocnych przejazdów po Jaworznie. Na wszystkie zapraszamy – zachęca. Dawid Litka

Jeśli jazda na rowerze nie była naszą pasją, ale mamy w domu sprzęt, który okazyjnie wyciągaliśmy z piwnicy, warto przyswoić sobie kilka zasad. najważniejszych porad udziela Maciej Władyka, który od ponad 25 lat serwisuje rowery, a oprócz tego ciągle intensywnie jeździ, również w Team Jaworzno. Podstawowe czynności, które musimy wykonać przed sezonem:

Dokładnie myjemy rower. Nie potrzebujemy specjalistycznych myjek ciśnieniowych, wystarczy gąbka, kilka litrów wody i nawet zwykły płyn do naczyń;
Sprawdzamy stan ogumienia. Jeśli nie są popękane, z reguły trzeba je będzie dopompować. Ciśnienie w rowerze górskim powinno wynosić od 3 do 4 atmosfer;
Obracamy rower do góry kołami, chwytamy obiema rękami każde z kół i poruszając nimi, sprawdzamy, czy nie ma luzów;
Sprawdzamy stan klocków hamulcowych. Kiedy perforacja jest starta, klocek jest do wymiany. Trzeba sprawdzić pod różnymi kątami, bo klocek mógł się ścierać nierównomiernie;
Kontrolujemy stan linek, zwłaszcza hamulcowych – to kwestia naszego bezpieczeństwa;
Łańcuch i napęd smarujemy specjalistycznym preparatem. Nie wolno pryskać uniwersalnymi środkami czyszcząco-penetrującymi;
Jeśli stwierdzimy jakieś usterki, zwróćmy się do profesjonalnego serwisu.