icecream

Choć lody możemy jeść przez cały rok, nie ma co się oszukiwać, najbardziej smakują latem. Przeciętny Polak zjada rocznie około 3 litrów lodów. To prawie siedem razy mniej niż mieszkaniec Szwecji czy USA. Może Polacy uważają, że lody są zbyt kaloryczne, a może po prostu niezdrowe i tuczące?
Lody to jedne z najmniej kalorycznych deserów w niezliczonych odmianach smaków, barw i sposobach podawania. Porcja śmietankowych
(2 gałki) dostarcza nam ok. 150 kcal, czyli połowę mniej niż batonik, czy drożdżówka. Zamiast lodów można wybrać sorbet i zbić te kalorie o niemal o połowę a przy okazji zafundować sobie mniejsza dawkę cukru.

Warto pamiętać, że najbardziej kaloryczne są dodatki: bita śmietana, słodkie syropy, polewy smakowe, kawałki orzechów i bakalii.

O wiele bardziej kaloryczne od lodów są np. drożdżówki (316 kcal w 100 gramach), paluszki słone (385 kcal), wafelki nadziewane (519 kcal), czekolada (554 kcal).

Lody można podzielić na kilka grup: śmietankowe (kremowe), mleczne, sorbety, jogurtowe i wodne (owocowe).

Za…

Dużo osób uważa, iż lody zawierają wyłącznie cukier i tłuszcz. Otóż nie. Warto wspomnieć, jakie zalety kryje za sobą jedzenie lodów (oczywiście z umiarem!):

– dzięki zawartości białka i węglowodanów wzmacnia i dodaje siłę mięśniom. Wapń buduje kości, a magnez (znajdziesz go w lodach czekoladowych) koi nerwy,

– dzięki lekkostrawności to bardzo dobry deser dla seniorów, dzieci i kobiet w ciąży,

– działa przeciwobrzękowo i przeciwkrwotocznie.

…i przeciw

Po lody sięgamy najczęściej dla ochłody. Jednak u niektórych osób zjedzenie ich może skończyć się anginą. Zimna przekąska powoduje gwałtowny skurcz naczyń krwionośnych. To zaś osłabia błony śluzowe i sprawia, że gardło staje się bardziej narażone na atak drobnoustrojów.

W parze z dietą

Jeśli jesteśmy na diecie i chcemy widzieć jej efekty, to wybierajmy sorbety owocowe, które są najmniej kaloryczne, lody owocowe lub śmietankowe bez kalorycznych dodatków. Wtedy, nawet jeśli pozwolimy sobie na 2-3 gałki, to dostarczymy sobie wiele przyjemności, a kalorii w granicach przyzwoitości. Wielu naukowców twierdzi, iż jedząc lody, ochładzamy organizm, który następnie wykorzystuje energię, by się ogrzać, więc bilans kaloryczny wychodzi na zero. Jednym słowem jedzmy lody z umiarem.

Domowe, jogurtowe

Najłatwiejszym sposobem na domowe lody są mrożone jogurty naturalne z dodatkami lub ewentualnie gotowe jogurty owocowe. Zaletą jest to, że robiąc domowe lody na bazie jogurtu naturalnego można go dosłodzić według własnych upodobań i preferencji. Wtedy nie musimy się martwić o biały cukier, po prostu dajmy trzcinowy lub słodzik. W sklepach można kupić specjalne foremki do lodów. Wlewamy do nich przygotowany sorbet lub lody zrobione z jogurtu, wkładamy do zamrażarki i… gotowe. Karolina Szyszko

ABC LODÓW
Sorbety to lody wodne, których głównym składnikiem jest przecier owocowy. Zawierają także niewielką ilość tłuszczu. Z tego względu są mniej kaloryczne od lodów śmietankowych bądź mlecznych. Sorbety odznaczają się intensywnie słodko  – kwaskowatym, smakiem.
Lody jogurtowe zawierają żywe kultury bakterii, które odznaczają się właściwościami probiotycznymi, czyli wpływają korzystnie na organizm człowieka.
Lody wodne zwane owocowymi podobne są do sorbetów, nie zawierają tłuszczu. Produkowane są z przecierów, soków, kremogenów oraz substancji stabilizujących i słodzących.